måndag 17 mars 2008

Stolsdyna


Nu när Maja börjar äta "riktig" mat och sitter i matstolen när vi äter måste hon såklart ha en stolsdyna (även om den är lite onödig änsålänge då hon fortfarande måste ha kuddar och filtar för att sitta stadigt). Den här har varit i planeringsstadiet länge, men imorse när Maja sov en stund satte jag äntligen saxen i tyget och började.

Mönster: Jag har fått en bild med mått på stolsdynan som Magda på Familjeliv har gjort och justerat den lite efter eget tycke.

Material:
Äppeltyget är en diskhandduk som jag köpte på rea på Hemtex. Till baksidan och banden har jag använt ett grönt lakan, även det från Hemtex rea och dynan är fodrad med dubbel vadd från Skroten.

Bäst just nu:
Diskhandduken jag använde var inte tillräckligt bred för att ryggdelen av stolsdynan fick plats, så jag fick sy fast en liten bit på sidan och mönsteranpassa för första gången i mitt liv. Det blev riktigt lyckat tycker jag. :-)
Och så är det här första gången som jag faktiskt lyckas med att sy med över- och undertråd i olika färger. Förutom några få ställen syns "fel" färg faktiskt aldrig igenom. :-)

Sämst just nu:
Om man drar sittdynan så långt bak i stolen som det går fattas det en liten bit längst fram. Stolen är egentligen rund, men jag har varit lat och gjort dynan mer fyrkantig. Just det funkar egentligen rätt ok, men om jag gör det här igen kommer jag nog att lägga till några cm längst fram.

Inga kommentarer: