torsdag 6 mars 2008

Första napphållaren


Efter att ha sett fina napphållare i en massa andra pysselbloggar var jag såklart tvungen att testa också. Maja har visserligen en jättefin napphållare med träpärlor, men den är lite obekväm att ha i sjalen och så är det ju alltid kul med lite olika färger på napphållare. Det verkar nästan löjligt att skriva så utförligt om en så liten sak, men jag gör det iallafall. ;-)

Mönster: Jag har använt en remsa som är 21 cm lång och 4 cm bred för att sedan vika in sidorna och sy så att bandet blir 1,5 cm brett och 20 cm långt. På båda sidor har jag satt tryckknappar så att man kan ta loss både ringen som håller nappen och hängselbyxklämman som är på andra sidan bandet.

Material: En restbit av tyget jag använde till spjälskyddet samt två tryckknappar från Stoff och Stil.

Bäst just nu: Det är kul att ha fått tummen loss och testat att sy napphållare. Det blir säkert fler! Sedan är det kul att jag faktiskt (utan att tänka på det) satte tryckknapparna rätt. När allt var klart upptäckte jag nämligen att honsidan av knappen (Heter det verkligen så?) borde sitta längst ut för att bandet ska kunna träs igenom öglan på ringen/hängslebyxklämman.

Sämst just nu: Jag har ingen aning om säkerhetsnormerna för napphållare, men om bandet ska vara lika långt som det var på den köpta napphållaren jag slaktade för att få ringen (16 cm) måste jag nog lägga till någon cm eller två. Men det är nog å andra sidan ingen fara om bandet är för kort, utan om det är för långt. ;-)

Inga kommentarer: