söndag 16 mars 2008

Mei tai



Min mei tai har faktiskt varit klar ett tag nu, men av någon outgrundlig anledning har den inte hamnat här förrän nu... Anledningen var nog att det gick lite trögt i början att börja använda den eftersom jag inte kunde bestämma mig om Maja verkade föredra att sitta som nyfödda med benen innanför eller som större bebisar/barn med benen utanför mei taien, så den har inte direkt blivit använd förrän idag.

Mönster: K-märkts beskrivning på mei tai. Axelbanden jag har gjort ungefär 2 m långa och midjebandet 1,50 m. Det kanske inte framgår av bilderna, men man kan såklart vända på mei taien också så att man har en svart panel med en randig bit som man viker ner.

Material:
Panelen är sydd i tyget Randi och panelens baksida samt axel- och midjebanden i Hanna, båda från Åhléns. En del av midjebandet har jag fodrat med en bit fleece.

Bäst just nu:
Efter första gången jag hade testat mei taien var jag faktiskt lite tveksam om jag hade rätt mått osv, eftersom Maja inte verkade särskilt glad i den, men idag tog vi med den när vi var ute en sväng och det funkade kanon! Mycket smidigare än långsjalen att snabbt ta på sig vid bilen för att kunna flytta Maja från bil till sjal så den här kommer säkert att användas MYCKET! :-)

Sämst just nu: Jag testade att sy fast namnbandet som på sockorna, men det är inte lätt att få det snyggt. Jag måste nog öva på det lite mer helt enkelt. Och det är ju bara en liten detalj, så jag ska nog inte klaga egentligen. ;-)

Jag kanske bör nämna att jag innan jag sydde den här funderade fram och tillbaka ett bra tag om jag ville ha en ficka i mei taien eller inte. Jag måste nog till mitt eget försvar säga att jag faktiskt kom så långt att jag lärde mig hur jag skulle sy fickan, så beslutet att skippa den var inte av lathet! ;-) Jag tänkte helt enkelt att det nog var smart att ta en sak i taget och eftersom jag aldrig har använt en mei tai innan var det ju svårt att veta var jag skulle vilja ha fickan och så verkade det lite obekvämt för Maja om det var saker i fickan (som var tänkt att sitta i panelen). Så jag bestämde mig för att först testköra mei taien för att se vilka behov jag har av en ficka och sen sy något i stil med denna.

Inga kommentarer: