söndag 24 februari 2008

Kantbandsdag

Idag har jag sytt på kantband! À mass! Jag passade på att testa kantbandsvikaren och gjorde kantband av ett lakan jag fyndade på Hemtex för några dagar sedan. Med lite övning funkar kantbandsvikaren från Panduro egentligen rätt bra...


Och här är en kort förhandsvisning på vad det hela ska bli:



Och så testade jag min enda hemmasydda body på Maja idag. Men mina alldeles egna byxor till. Bodyn var ju ett enda experiment så jag kan inte påstå att den är särskilt snygg, men jag blir ändå lite inspirerad till att sy fler när jag tittar på Maja i den. Jag får väl testa tvillingnålen förr eller senare och vem vet, då kanske det blir fler om jag lär mig att sy bra i elastiska tyger. :-)
Bodyn var ju för övrigt sytt i storleken "newborn", men har verkat stor från början. Maja är nu nästan 4 månader gammal och bodyn är fortfarande för stor! Skulle gissa på att det är storlek 68 ungefär. Men det kanske inte är så dumt för då kan jag ju använda samma mönster ifall det blir flera. ;-) Mönstret jag använde är ett amerikanskt. Vem vet, de kanske föds stora där... :-D

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan! Kollar in din fina blogg och allt fint du gör=) Undrar om du köpt kantbandsvikaren i nån butik eller på nätet? Jag skulle behöva en men hittar ingen nämligen?

/Cissi

Kerstin sa...

Kantbandsvikaren har jag köpt på Panduro. Skråbandsvikare kallar de den: http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?QRY=skr%C3%A5bandsvikare&p=IXS750 Det finns tydligen annorlunda vikare också som är lite lättare att använda men som kostar lite mer, men jag har ingen aning var man hittar dem och hur de funkar och med lite övning tycker jag att denna är mer än tillräcklig. :-)