lördag 2 februari 2008

Nu ska det bli kul att byta blöja!

Igår hann jag äntligen med att köpa de sista sakerna till de syprojekt jag har på gång, så nu kan jag sy färdigt lite saker. Tyget som jag skall använda som foder i det planerade blöjfodralet ligger nu i tvätten, men jag har gjort klart skötbädden som jag ska ha i min skötväska så att det ska bli lite lättare att byta blöja när Maja och jag är ute.



Mönster: Egenknåpat. Skötbädden är 60 cm lång och 40 cm bred. När man har vikt ihop den skall den gå att stänga med en tryckknapp som jag fortfarande måste banka i.

Material: Ett alldeles underbart tyg från Åhléns som fanns både som bomullstyg och som plastad bomull så jag har använt bomullstyget som undersida och den vaxade bomullen (som för övrigt ska gå att tvätta i maskin) som ovansida. Det hela är kantat med svart kantband.

Bäst just nu: Jag måste säga att jag är stolt över hur jag har sytt fast kantbandet. Jag har som vanligt varit lat och sytt fast allt på en gång och jag har inte kommit av kanten en enda gång fast jag har sytt väldigt nära den. Och så tycker jag att tyget är helt underbart. Man blir så glad bara man ser det. :-)

Sämst just nu: Tyvärr tänkte jag först efter att jag började sy fast kantbandet. Jag trodde först att jag skulle sy fast kantbandet i ett enda stycke och trodde då att det skulle bli bäst att börja mitt på en sida. Men det visade sig vara bättre att klippa av bandet vid varje hörn och börja med ett nytt stycke, så nu har jag ju ett litet fult stycke där kantbandet började och slutade mitt på en sida.

Inga kommentarer: